Thursday, 18 February 2010

Fleroppgavekjøring / Multitasking

Jeg har lært noen ting i løpet av de siste prosjektene mine. Dessverre dreier det seg ikke om syteknikk, men mer om meg og mitt forhold til sying... 
  • Jeg gidder ikke bry meg om fine detaljer med mindre jeg vet at passformen på plagget blir bra. Ta for eksempel passepoilerte knappehull som The Cupcake Goddess laget på sin Red Vixen Dress, eller som Gertie gjorde på hennes Coral&Black antrekk. Flotte detaljer, men tar jeg meg bryet?
  • Jeg er besatt av perfekt passform. Det er grunnen til at jeg nesten har sluttet å bruke kommersielle mønstre, og jeg er ekstremt kritisk når jeg starter nye prosjekter. Hvorfor? Fordi jeg er elendig når det kommer til å tilpasse mønstre, gradere, lage toile... alle de forberedende tingene man bør gjøre for å bli (mer) fornøyd med utfallet. Jeg skulle gjerne laget Colettes Ceylonkjole for eksempel, men jeg vet at ryggmålene mine er videre og kortere enn gjennomsnittet og plagget vil ikke passe med mindre jeg gjør tilpasninger.
  • Jeg klarer ikke konsentrere meg om én ting. Jeg blir ufattelig lett distrahert! Som for eksempel nå, jeg drev og klippet ut en topp og oppdaget at jeg drev med imaginær blogging. Eller det faktumet at jeg elsker å se teveserier samtidig som jeg syr. Ikke spesielt effektivt, det skal være visst, selv om jeg på en måte driver multitasking... Det verste er at jeg mistenker at dét er årsaken til at syteknikkene mine ikke utvikles til det bedre...
I've learnt some stuff during my latest projects. Unfortunately not sewing techniques, but more about me and my relation to sewing... 
  • I can't be bothered with neat details unless I know the overall fit will be good. Like bound buttonholes, as The Cupcake Goddess made for her Red Vixen Dress, or as Gertie did for her great Coral and Black outfit. Great details, but can I take the trouble?
  • I'm obsessed with perfect fit. That's why I have nearly stopped using commercial patterns, and I'm extremely critical when I start new projects. Why? Because I'm lousy when it comes to tissue fitting, grading, muslin making... all those preparatory things one should do to be (more) satisfied with the result. I'd love to make Colette's Ceylon dress for instance, but I know my back is wider and shorter than average, and I won't slip directly into the garment without alterations.
  • I can't concentrate on one thing. I so easily get distracted! Like right now, I was cutting a top when I suddenly started imaginary blogging. Or the fact that I love watching TV series as I'm sewing. Not very efficient for sure, although I'm kind of multitasking... Worst of all, I suspect this is the reason why my sewing techniques seem not to improve...

8 comments:

Ladybird said...

ha ha ha...du er søt! Men ja, jeg kan se problematikken. Jeg er mester på multitasking og blogging er alltid i baktankene uansett hva jeg driver med ;) det er en av de hobbyene som blir en del av livet ditt, men på en sjarmerende måte :)

Lizzy said...

=) I do the same as you! while I?m sewing I'm watching TV...then some troubles happen in my sewing.....

To do something that fits you correctly using commercial patterns you need to do the necessary alterations, normally in the 50's women used to have a very small waist well...they used the griddles to make it smaller.

2 Søstre said...

Jeg vil at du skal få deg en gjestebok? :) Kem skal ta på seg ansvaret å gå med hawaii skjorter på jobb no? Siden Tale ikke er der helt enda, må vel jeg... :)

Karin said...

Åh, så väl jag känner igen mig! Jag KAN inte göra en sak åt gången, orkar BARA fram till toile-stadiet om passformen inte är bra... förhoppningsvis lär man sig med åldern?
VAR du på Stoff & Stil i lördags? Jag är helt säker på att det var du... jag blev tyvärr så paff (förvånad) att jag drabbades av tillfällig blyghet (shyness, det heter ngt annorlunda på norsk, inte sant?) så jag vågade inte fråga. Och det var så mycket folk!
Eller har du en dubbelgångare med likadan skjorta?
Köpte en massa tyg i alla fall, mest till mina 2 niecer (mycket fina trikåer!), en sån kul (och bra!) tygaffär, det tyckte också 3,5-åriga Julia som jag ska sy till... :-)
Om jag åker dit igen nästa gång jag är i Bergen, och OM du är där då så lovar jag att säga hej!

frk.bustad said...

Verden er så bitteliten! Det var nok meg du så, men fra mars av jobber jeg ikke lenger på S&S. Og jeg får inderlig håpe at jeg ikke har en dobbeltgjenger som også har flamingoskjorte (skjortemønster og flamingostoff er jo tilgjengelig for alle, så den kan det jo finnes to av etter hvert)... :)

Tilly said...

Hello, just to let you know that I've awarded you a Kreativ Blogger award - check it out at http://tillyandthebuttons.blogspot.com/

frk.bustad said...

How sweet of you, Tilly!

Lily said...

I also can't stand things that don't fit properly. I haven't used a commercial pattern in years and years. Waste of time. I also don't do time consuming details... They don't really add much to the overall look of anything and they just get me frustrated!