Saturday, 10 October 2009

Sømbyste



Jeg har lenge hatt lyst til å ha en sømbyste, men helt siden jeg gikk på folkehøgskole har jeg tenkt at jeg skulle lage en selv. Den gangen laget nemlig kostyme- og klesdesignklassen sine egne sømbyster ved hjelp av gipsbandasje og isolasjonsskum. Den  metoden er tidkrevende og relativt kostbar, så jeg ble veldig entusiastisk da jeg fikk høre om papirteipmetoden da jeg var i London i august! Jeg kjøpte likså godt papirteip da jeg var der, og for ca £3 har jeg, med hjelp av en god venninne, laget en sømbyste! Jeg laget en til henne også, og av denne prosessen feilte vi litt og lærte mye, og tenker at det nok blir enda flere. Vi lurer også på om vi skal prøve oss på gipsbandasje og pappmaché. Til neste år blir det forhåpentligvis draperingskurs i London.
I've been wanting a dress form for a long time, but ever since I was at 'folk high school' I've been thinking that I want to make one by myself. At that time, the costume and fashion design class made their own dress forms by surgical plaster and foam. This method is time consuming and relatively costly, so when I heard about the paper-tape method in London, I got very enthusiastic! I bought some paper-tape and brought with me home, and I made a form with help from a very good friend of mine for less than £3! I made one for her as well, and in this process we made some mistakes and learnt a lot, and we're thinking of making yet another for ourselves. We're also thinking about trying out the molded papier-mâché form. And I'm hoping for a draping course in London next year.

2 comments:

FruBendiksen said...

Det ser gøy ud! È den hul inni, eller? Den må vel tåle å bli kledd av og på...?

Karin said...

Åh, en sån hade jag tänkt göra nu till jul, när jag kan anlita min sy- och pysselintresserade mamma som assistent... era ser jättefina ut!